Koronavirus: Vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin

Yrittäjät.jpg

Yrittäjille ja yrityksille:

Voiko YEL- ja TyEL-vakuutusmaksuihin saada lisää maksuaikaa?

Veritas voi myöntää asiakkailleen ylimääräistä maksuaikaa työntekijöiden (TyEL) ja yrittäjien (YEL) eläkemaksujen maksamiseen. 

TyEL-maksut:

  • TyEL-vakuutusmaksuihin voi pyynnöstä saada lisää maksuaikaa jopa palkanmaksukuukautta seuraavan viidennen kuukauden loppuun
  • jos lasku erääntyy esimerkiksi 31.5.2020, voit hakea laskulle maksuaikaa 30.9.2020 asti
  • lykkäys koskee maksuja, jotka perustuvat helmi-toukokuussa maksettaviin palkkoihin
  • maksuun tulee vain nykyinen kahden prosentin vakuutusmaksukorko
  • viivästyskorkoa ei peritä

YEL-maksut:

  • YEL-vakuutusmaksuihin voi pyynnöstä saada kolme kuukautta ylimääräistä maksuaikaa
  • lykkäys koskee 20.3.–30.6. erääntyviä maksueriä
  • maksuun tulee vain nykyinen kahden prosentin vakuutusmaksukorko
  • viivästyskorkoa ei peritä

Näiden keinojen lisäksi lykkäämme maksumuistutusten lähettämistä ja perintätoimien käynnistämistä koronakriisin aiheuttamissa maksuvaikeuksissa. 

Vakuutusmaksujen tilanteen voi tarkistaa helposti Vernet-verkkopalvelusta. Voit viestiä ja sopia maksuasioista Vernetissä tai puhelimitse oman yhteyshenkilösi kanssa.

Jos tilanne on muuttumassa haasteelliseksi, kannattaa olla yhteydessä omaan yhteyshenkilöön Veritaksessa. Keskusteluissa ei ole ulkopuolisia laskutus- tai perintätoimijoita mukana, vaan tilanteesta voi keskustella luottamuksellisesti tutun veritaslaisen kanssa. 

Mitä teen, jos hyödynsin maksulykkäystä, mutta en pysty maksamaan laskua tälläkään hetkellä?

Palvelumme on nopeaa ja joustavaa. Koronan takia maksuvaikeuksissa olevien asiakkaiden auttamiseksi käytämme edelleen joustoja ja neuvottelemme maksusuunnitelmista myös ns. korona-joustojen jälkeiseen aikaan. 

Olethan yhteydessä omaan vakuutusneuvojaasi, mikäli eläkevakuutusmaksut askarruttavat. Aikainen reagointi helpottaa löytämään toimivimmat ratkaisut maksuvaikeuksien hallintaan ja ratkaisemiseen.

Katsomme myös ennen korona-kriisiä maksuvaikeuksissa olleita ja asiantuntijoillamme muistutus- ja perintävaiheessa olevia asiakkaita tapauskohtaisesti läpi.

Mitä jos sairastun tai joudun karanteeniin?

Yrittäjän eläkevakuutus eli YEL tuo perusturvan, jos sairastut tai joudut koronaviruksen vuoksi lääkärin määräämään karanteeniin. Sairauspäiväraha määräytyy eläkevakuutuksen vuosityötulon eli ns. YEL-työtulon mukaan. 

Jos joudut koronaviruksen takia karanteeniin, Kela voi maksaa poissaolon ajalta tartuntatautipäivärahaa. Myös tartuntapäiväraha määräytyy YEL-työtulon perusteella.

Toimiiko Veritaksen asiakaspalvelu normaalisti?

Asiakaspalvelu toimii normaalisti, mutta koronaepidemian aikana emme tapaa asiakkaita kasvokkain. Asiakaspalvelumme tavoitat puhelimitse ja sähköpostilla arkisin klo 8–16. Verkkopalvelussamme voit hoitaa päivittäisiä vakuutusasioitasi milloin vain.

Vuokralaisille:

Voinko saada joustoa vuokrien maksamiseen?

Veritas voi myöntää joustoja vuokralaisille, jotka ajautuvat taloudellisiin ongelmiin koronaviruspandemian vuoksi. Poikkeuksellisen tilanteen vuoksi Veritas ei peri huhti-toukokuun aikana vuokria niiltä ravintola- ja kahvilayrittäjiltä, jotka toimivat Veritaksen omistamissa kiinteistöissä. Kauppakeskus Hansa, jossa Veritas on suurin omistaja, on tehnyt saman päätöksen. Lue Hansan uutinen

Ole yhteydessä meihin, jos vuokrien maksaminen alkaa näyttää haasteelliselta. Palvelemme kiinteistöasioissa normaalisti arkisin klo 8-16. Voit soittaa meille numeroon 010 5501 905 tai lähettää sähköpostia osoitteeseen kiinteistoosasto@veritas.fi.

Ammatillisessa kuntoutuksessa oleville:

Miten koronavirustilanne vaikuttaa opintoihini?

Jos koronasta huolimatta pystyt suorittamaan opintojasi suunnitellusti kevätlukukaudella 2020, jatkuu etuutesi maksussa normaalisti. Etuutta maksetaan katkoksetta myös kesän ajalta.

Mikäli suoritteita on tulossa rekisteriin suunniteltua vähemmän tai et tällä hetkellä pysty lainkaan edistämään opintojasi, olethan meihin yhteydessä puhelimitse tai sähköpostitse.

Palvelemme puhelimitse arkisin klo 8–16 numerossa 010 195 634 ja sähköpostitse: kuntoutus@veritas.fi

Lisätietoja: uutinen (päivitetty 20.4.) ja soveltamisohje työeläkelakipalvelun sivuilla

Miten koronavirustilanne vaikuttaa kuntoutustukien jatkojen hakemiseen?

Kuntoutustuen jatkamista on edelleen haettava lääkärinlausunnolla ennen kuntoutustuen päättymistä. Jos et voi hankkia lääkärinlausuntoa poikkeustilanteen vuoksi (esimerkiksi jos vastaanottoaikoja siirretään tai perutaan), ota yhteyttä meihin hyvissä ajoin ennen kuntoutustuen päättymistä lisäohjeiden saamiseksi. 

Palvelemme puhelimitse arkisin klo 8–16 numerossa 010 195 624 ja sähköpostitse: elakehakemukset@veritas.fi.

Lisätietoja: uutinen (päivitetty 20.4.) ja soveltamisohje työeläkelakipalvelun sivuilla

Eläkkeensaajille:

Voinko luottaa siihen, että saan eläkkeeni?

Veritas myöntää ja maksaa työeläkkeet normaalisti koronavirusepidemiasta huolimatta.

Katso myös:

Sivu on julkaistu 17.3.2020. Sivua päivitetään sitä mukaa, kun uusia tietoja saadaan.