Innehåll och sökmotoroptimering gör tricket – företagarens 5 bästa tips för elektronisk marknadsföring

För att få fart på företagsverksamheten behöver en företagare utöver sin egen yrkeskompetens också många andra kunskaper. Marknadsföring är en av dessa centrala färdigheter. 

Vi frågade en expert hur man med knapp – eller nästan obetydlig – marknadsföringsbudget kan nå synlighet bland potentiella kunder.

”Den klart bästa marknadsföringskanalen för ett företag är dess webbplats”, berättar Verkkobisnes verkställande direktör Tatu Patronen. ”Och på en fungerande webbplats är den viktigaste komponenten innehållet – ofta finns det för litet text. Företagaren går miste om en ypperlig chans till försäljning ifall han inte uttryckligen berättar varför kunden borde välja just hans produkt eller tjänst.”

Innehållet är viktigt redan med tanke på sökmotoroptimering, det vill säga på vilket vis webbplatsen syns bland sökresultaten på till exempel Google. ”För sökmotorsynligheten är innehållet superviktigt. Alla våra kunder vill att deras nätsidor syns så högt som möjligt bland sökresultaten. Ofta går det så att optimeringen inte lyckas, eftersom webbplatsen har brister – rubriceringen fungerar inte, innehållet är tunt och saknar nyckelord som är bekanta för de potentiella kunderna. Då arbetar nätsidorna i själva verket emot hela optimeringen!”

Utseendet skapar första intrycket också på webben, och utöver innehållet är det en punkt som tål att tänkas på. ”Det påstås att vi har fyra sekunder att övertyga en potentiell kund om vår pålitlighet. Ur den synvinkeln är layoutfrågor viktiga. Ännu viktigare är dock innehållet – det att du erbjuder just den information som kunden är ute efter.” Med innehåll avses inte här endast en blogg eller text. Som innehåll räknas också en gemenskap, en viralprodukt, videosnuttar och bilder.

Man ska alltså ha en webbplats. Och dessutom en snygg sådan! Vad sen om man inte har tillräckligt med kunskap att bygga upp en? Räcker det med en Facebook-profil?

"I vissa fall då till exempel en produkt är väldigt speciell och den har redan en väldigt specifik egen målgrupp, kan en Facebook-profil ersätta en traditionell webbplats”, berättar Patronen. ”En gammal sanning är att det bästa sättet att sälja sina produkter och tjänster är via nätverk – social media erbjuder oss en ny kanal för uppbyggandet av nätverk.”

På social media kan man knyta kontakter med just den rätta målgruppen. ”Some och speciellt Facebook är nästan oumbärliga kanaler för vilket företag som helst: vill man hålla upp kontakten med sina kunder, lönar det sig att röra sig på de kanaler var de också rör sig. Rent säljarbete tar tid, och på webben kan man lättare knyta de kontakter som behövs”, tipsar Patronen. ”Folk söker också produktrekommendationer på Facebook eller diskussionsforum. Man kan dra mycket nytta av att synas på sådana kanaler där målgrupper som är viktiga för ditt företag, rör sig.”

Mmm. Just så. Nå om man redan har en webbplats och en profil på Facebook, hur får man besökare på dem?

Om innehållet på webbplatsen fungerar, behöver företagaren nödvändigtvis ingen annan reklam. ”Kvalitetsfyllt innehåll och sökmotoroptimering gör tricket, de hämtar de bästa besökarna helt gratis. När du just har lanserat din sajt fungerar kanske inte sökmotoroptimeringen; då kan reklam hjälpa dig på traven. Då ska man ändå komma ihåg att ifall inte innehållet håller måttet, är möjligheterna till försäljning också mindre, och sökmotorerna styr knappt någon trafik till webbplatsen.”

Det finns många sätt att locka besökare på nätet. ”Ett bra sätt är e-postreklam. För det kan man utnyttja förmånliga verktyg på webben, vilka inte kräver stora initialinsatsningar. Man kanske hamnar jobba lite för att få ihop en lista med adresser, men om man utnyttjar de visitkort som man bytt till sig på olika tillställningar, kommer man en bra bit på vägen. En köpt adressförteckning är behändig, men det finns inga garantier om dess träffsäkerhet.”

Reklam i samband med sökresultaten på till exempel Google styr också trafik till nätsidorna. ”Priset för en klickning kan variera från en cent till fyra euro beroende på hur mycket konkurrens det finns om sökorden. Fyra euro kan kännas dyrt, men man ska komma ihåg att det är en marginell summa, ifall just den klicken ger en stor kund.”

Facebook har också en uppsättning knep för en annonsör. ”Det lönar sig att pröva. Priserna passar också en tunnare plånbok, för tillfället är Facebook kanske det mest kostnadseffektiva sättet att göra reklam. Dessutom kan en mindre erfaren reklammakare själv göra annonsen genom sajtens reklammaskin.”

 

Företagarens fem vinkar till fungerande elektronisk marknadsföring:

  • Sätt företagets webbplats i skick och planera synligheten på sociala medier. Glöm inte bort sajten och profiler efter att du publicerat dem – uppdatera dem med aktualiteter. Föråldrat innehåll ger inte en trovärdig bild av dig.
  • Kom ihåg innehållet – det är viktigt både för att intyga en kund och för sökmotoroptimeringen.
  • Skapa mervärde för dina kunder – erbjud råd för hur kunden kan lösa sina problem.
  • Utveckla dig själv, bli branschens bästa expert: kunden söker nödvändigtvis inte den största och finaste leverantören, utan den som ser ut att bäst svara på hans behov.
  • Bygg upp nätverk, såväl i realvärlden som på webben.