Lyssna ditt företag till nya höjder

Blankettexercis. Onödig byråkrati. Vi pratar nog tillräckligt annars också. Låter det bekant? Bara ordet ”utvecklinssamtal” väcker så många känslor och fördomar så att det räcker och blir över. Men kan ditt företag utvecklas på riktigt om inte människorna som arbetar där utvecklas som individer?

För Janne Jääskeläinen, grundare och vd för webbyrå Aucor Oy, var det ändå från början klart att utvecklingssamtalen skulle bli vardag i hans företag. Minst en gång per år.

”Redan från dag ett upplevde jag det som väldigt viktigt. Jag ville helt enkelt att vi gör saker bättre, trots att det kanske innebär mer jobb. Vill man växa, måste grunderna vara i skick”, sammanfattar Jääskeläinen.

Att utvecklingssamtal hålls är förstås inget värde i sig. Samtalen är mera som ett verktyg. I sista hand är de ett medel för att det ska gå bra för företaget.

”Saker och ting ändras och utvecklas i snabb takt, och jag vill hänga med och reagera på ändringar så fort som möjligt. Det är ingen idé att tro att man redan vet allt. Dessutom erbjuder utvecklinssamtalen en bra möjlighet att följa upp hur det ligger till med de gemensamma målsättningarna.”

Var inte rädd för feedback

Utöver Jääskeläinen är Aucor Oy arbetsplats också för fyra andra stenhårda proffs. För vd:n är det självklart att man i en arbetsgemenskap också ska prata om tråkiga saker och att ledningen måste vara beredd att höra om dem.

”Åtminstone jag vill snabbt få reda på eventuella missförhållanden eller utvecklingsbehov så att man genast kan göra någonting åt dem. Men jag accepterar aldrig att folk bara kritiserar. De måste också komma med ett konkret förbättringsförslag.”

”Och jag rekommenderar inte för någon den typiska storyn där man en längre tid håller allt inombords och sedan exploderar på julfesten”, skrattar Jääskeläinen.

Håll de bra typerna kvar vid ditt företag

I en firma med fem personer skulle man lätt kunna nöja sig med att tro att eftersom man jobbar så nära varandra så kommer samtalen automatiskt.

”Trots att vi är väldigt öppna i vår verksamhet så måste jag erkänna att det nog ganska långt bara är jobbet som är i fokus på kontoret. Och alla är vi ju individer. En öppnar munnen direkt men en annan kanske inte har så lätt att ta upp saker mitt i vardagen. Därför måste man erbjuda en möjlighet också för den personen.”

Förutom konkreta förslag på hur affärsverksamheten kunde utvecklas ger utvecklingssamtalen också övriga positiva effekter.

”Jag har fått bra respons för att vi är intresserade av de anställda och ger dem möjlighet att påverka. Genom att lyssna och hålla utvecklingssamtal kan man alltså också se till att duktiga anställda stannar kvar i företaget”, tipsar Jääskeläinen.

Färdiga blanketter hjälper att komma igång

Det kan kännas som en utmaning att börja med utvecklingssamtal, särskilt om man måste göra allt själv och börja från noll.

”Ofta hänger det på att man inte riktigt vet vad man borde säga eller ens vad man borde prata om. Jag vet av egen erfarenhet att det kan vara svårt att hitta material speciellt ur ett småföretags synvinkel”, säger Janne Jääskeläinen.

När man på Aucor för ett år sedan ökade antalet utvecklingssamtal till två gånger per år tog man samtidigt i bruk Veritas Serious Fun-blankett för utvecklingssamtal.

”En färdig botten gör det lättare åtminstone i början om man inte riktigt vet var och hur man ska sätta igång. Med tid och erfarenhet har vi då också tagit fram en helt egen blankett.”

Mer information:
www.seriousfun.fi
www.aucor.fi