Poststrejkens inverkan på kundbetjäningen

Poststrejken försvårar posttrafiken till och från Veritas.

Ifall du har redan hunnit få fakturan för premiebetalningen i december, kan du betala den normalt på förfallodagen 21.12.

Om du inte fått fakturan, kan du be om fakturans slutsumma och referensnummer från vår kundbetjäning

  • ArPL, tfn 010 195 600 eller arpl@veritas.fi
  • FöPL, tfn 010 195 612 eller fopl@veritas.fi.

Vår kundbetjäning kan vid behov också skicka dig fakturan per e-post.

Betala behändigt med nätfaktura eller i vår webbtjänst

Genom att ta i bruk nätfakturering får du fakturorna i fortsättningen direkt till din webbank.

Månadsanmälarna kan betala premierna direkt via vår webbtjänst. Är du redan månadsanmälare? Du kan ändra anmälningssätt fram till slutet av november. Då blir du månadsanmälare från och med ingången av år 2016. 

Pensionsutbetalning och -beviljningen sker som normalt

Pensionsutbetalningen och beviljningen av pensioner sker som normalt. Pensionsbesluten skickas alltid per brevpost till kunden och tyvärr kan det nu ta längre än vanligt att få beslutsdokumenten. Detta inverkar dock inte på pensionsutbetalningen.

Lättast ansöker du om ålderspension i tyoelake.fi-tjänsten. Ansökningar för övriga pensionsslag kan du också lämna in på FPA:s kontor. 

Om du vill ändra ditt kontonummer ska du göra det med en skild blankett. Du kan skicka blanketten till oss via vår skyddade meddelandetjänst. Du kan också be att din bank skickar ditt nya kontonummer till oss per fax till numret 010 5501 690.

Vi tar tyvärr inte emot bankkontoändringar per telefon.

Vi beklagar eventuella besvär poststrejken förorsakar våra kunder. Du kan följa med utvecklingen av strejken på Postis webbplats.