Lyckad kundbetjäning är till och med viktigare än produkten

En personlig kontakt, ett leende på läpparna och en hjälpsam attityd är byggstenarna för en bra kundbetjäning, tycker Veritas kontaktchef Åsa Huldén.

Det är inte alltid så lätt att sälja arbetspensionsförsäkringar. Hur ska man få kunden att lyssna på någon som erbjuder en produkt som är lagstadgad och vars pris är fastslaget?

”Det handlar inte om produkten utan om betjäningen”, säger Åsa Huldén.

Huldén har jobbat som kontaktchef på Veritas sedan i våras. Hon beskriver sitt jobb som en lagom blandning av frihet och ansvar.

”Kundkontakterna måste man skapa själv genom att vara aktiv, de kommer inte gratis. Lyckligtvis är jobbet också väldigt givande. Det är roligt att t.ex. hitta lösningar på utmaningar som kunden har i sin vardag.”

Huldéns kundkrets finns mest mellan Karleby och Vasa. Riksväg 8 har blivit en bekant vän när hon åker från ort till ort för att träffa både gamla och nya kunder.

“Här vill företagaren känna den man sköter sina ärenden med. De uppskattar sakkunnig service, men även att servicen är personlig och flexibel.”

Bästa belöningen är en nöjd kund

Huldén tycker att varje kontakt med kunden är kundbetjäning - oavsett om det handlar om ett viktigt möte, ett snabbt samtal eller att man stöter på varandra på lunchrestaurangen.

”Det finns ingen särskild tid eller plats för kundbetjäning, utan den är alltid närvarande. För mig är den bästa belöningen när en kund är nöjd. Ett genuint tack från kunden värmer ända in i själen.”

En av värderingarna som styr Veritas verksamhet är just starkt kundfokus. Hur syns det i kontaktchefens hektiska vardag?

”Det sitter i ryggmärgen på mig sedan tidigare och beskriver hur jag vill möta människor i min omgivning. En människa, i vilken situation som helst, uppskattar att bli sedd och framförallt hörd.”

Lyckas man med detta finns det goda förutsättningar för att skapa ett bra kundförhållande.