På väg att bli utbränd? Identifiera stressymptomen i tid

Andhämtningspauser, trevligt sällskap och sunda levnadsvanor hjälper dig att tygla stressen. Om du inte klarar av att bryta den onda cirkeln på egen hand kan du vända dig till företagshälsovården.

Stressnivån stiger igen. E-postlådan är full, projektet försenas, planerna ändras och samarbetet löper dåligt. Du känner en molande värk i tinningarna, du har svårt att hålla koncentrationen, och chokladbegäret växer. Ska den här eviga stressen någonsin lätta?

”Brådskan och arbetet i sig tar inte slut. Men det finns olika knep och praktiska hjälpmedel som man kan ta till för att bättre orka med och kunna hantera stressen”, tröstar Veritas företagspsykolog Ronnie Grandell från Diacor Turku. 

Stressfaktorerna är individuella. Du måste därför själv bedöma vad som hjälper dig att orka och hitta en balans mellan arbete och fritid. Vid behov kan du till exempel diskutera arbetsmängden med din chef.

Identifiera varningssignalerna

Positiv stress innebär att man knegar på med hög arbetsmotivation och sporras av att lyckas och få lära sig något nytt. Då trivs man med sitt arbete och atmosfären känns trygg. Dessvärre blir stressen dock lätt negativ.

”Om det börjar kännas ångestfyllt och motbjudande att åka till jobbet på morgnarna ska man tolka detta som en första varningssignal om negativ stress”, konstaterar Grandell.

Andra symptom på negativ stress är en känsla av otillräcklighet, gråtattacker, trötthet, ångest, muskelspänning, orolig mage, svettning, glömska, sömnsvårigheter, isolering och framför allt att sådant som får en på gott humör förblir ogjort. Då känns också arbetet som ett maratonlopp som aldrig tar slut.

”Om man upplever flera av dessa symptom upprepade gånger i över en vecka bör man vända sig till företagshälsovården. Man kan också kontakta företagshälsovården om man tydligt märker att man mår sämre eller känner sig ensam och behöver någon att prata med.”

Testa olika stresshanteringsmetoder

När du känner dig stressad kan du försöka koppla av på något sätt som känns bra för dig. Skulle det hjälpa att få tala ut med någon eller att motionera? Eller njuter du kanske av vardagsrutiner eller kultur?

Om du inte lyckas bryta den onda cirkeln kan du också lindra din börda genom stresshanteringsövningar. Övningarna eliminerar givetvis inte de faktorer som orsakar stressen, men de kan hjälpa dig ur en riktigt kaotisk situation så att du får bättre grepp om saker och ting och kommer ett steg framåt.

Företagspsykologens stresshanteringsövningar:

1. Sinnesförnimmelser

Koncentrera dig en stund på dina sinnen. Vad hör du, vilka lukter känner du, vad ser du, vad känner du? Du kommer snabbt ner i varv.

2. Favoritplats

Tänk på din favoritplats i hela världen. Slut ögonen och gör en fantasiresa till din favoritplats. Se dig omkring, koncentrera dig på att må bra.

3. Fotografier

Studera fotografier på personer, husdjur eller föremål som du håller kära. Också bilder från semesterresor och olika stjärnstunder i ditt liv passar bra för detta syfte. Hoppa in en stund i en värld som känns trygg och lugn.

4. Listor

Om en uppgift blivit på hälft gör hjärnan sitt yttersta för att slutföra den. Det är därför du inte kan sluta tänka på saker som du borde få gjorda. Stoppa dessa tankar från att snurra i din hjärna genom att skriva en lista över alla halvfärdiga uppgifter. Du kan skriva listan genast på morgonen, innan du åker hem från jobbet eller till exempel strax innan du går och lägger dig.