Barberarsalongen som blev en internationell franchisingkedja

petri-sipilainen-900.jpg

Hemligheten bakom barberar- och frisörföretagaren Petri Sipiläinens framgång har varit ett intresse för människor. Förmågan att se vilka behov och önskemål som människor har och viljan att ge god betjäning. För tio år sedan beslöt han att rädda männen från frisörsalongerna och grundade M room för dem.

”Visst är det galenskap”, skrattar Petri Sipiläinen från Tammerfors, som svar på frågan vad det är som driver honom att vara företagare.

”Jag tror att företagsamhet är ett sinnestillstånd. Man kunde göra det lättare för sig, men då skulle man inte ha möjligheten att förverkliga sina tankar och påverka”, sammanfattar Sipiläinen. Trettiotvå år har han varit företagare inom barberar- och frisörbranschen.

”Den som har förmågan att se allt som en möjlighet lyckas som företagare”, säger han.

En utmanande början

Tillit och förtroende är det som har tagit Sipiläinen vidare. Början som företagare var nämligen inte lätt för den unga mannen, då han som barberar- och frisörstuderande började på läroavtal hos sin farbror.

”Jag hade öppnat min första salong, som hette Petronella, i Tavastehus 1988. Jag hade sex kolleger som hyrde stolar. Sedan kom den ekonomiska nedgången och kunderna försvann så gott som över en natt. Jag blev tvungen att göra mig av med allt extra. Intäkterna per dag borde ha varit minst 2 000 mark, men ibland var de bara 200 mark.”

De svåra åren tog bort glädjen ur företagandet, men Sipiläinen ville klara sig.

För att skilja sig från mängden och få något nytt i sitt liv började han delta i tävlingar inom branschen.

År 1993 vann han de finländska barberar- och frisörmästerskapen. FM-titeln var bra publicitet i en liten stad som Tavastehus och kunderna hittade allt oftare till Petronella.

I slutet av 1990-talet fick branschen småningom luft under vingarna igen. Tio år efter att ha grundat sin första salong hade Petri Sipiläinen 1998 tre salonger, två i Tavastehus och en i Tammerfors. Själv reste Sipiläinen mest runt världen för att delta i tävlingar och på det sättet skapa värde för sitt varumärke.

År 2004 vann han de amerikanska mästerskapen. Företaget bytte namn till Hiusstudio PS.

Modet att sticka ut lönade sig

Den ekonomiska nedgången och utmaningarna lärde Sipiläinen att man måste skilja sig från mängden och hitta sin egen nisch om man vill nå framgång.

”En service som bygger på handarbete är svår att öka kvantitativt. Också vinstmarginalerna försvann i och med den ekonomiska nedgången. Mer än pengar har intresset för hur människor beter sig och vad de behöver drivit mig vidare.”

År 2008 gav de här tankarna honom idén om en traditionell barberarsalong. Det skulle vara en salong där män kan gå in utan någon större planering. Idén växte: genom franchisingmodellen kunde kedjan växa internationellt.

Tillit och förtroende behövdes också när Petri Sipiläinen tillsammans med Toni Kylätasku grundade M room.

”Många skrattade åt idén. Inom branschen var man inte van att se män som en affärsidé och man utgick från att pengarna kom från de kvinnliga kunderna. Själv hade jag i tjugo års tid följt med hur borta männen var då de följde med till kvinnornas drömsalong. Vi ville förverkliga männens dröm om en enkel hårklippning.”

Sipiläinen tänkte uppenbarligen rätt, eftersom M room på tio år har vuxit till en kedja som finns i åtta länder, med tiotals salonger.

I M room ville Sipiläinen betona en annan aspekt som han tycker att är viktig med företagande, nämligen personal och ledarskap. I M Room är barberarna anställda och inte egenföretagare som hyr stolar, som är en vanlig verksamhetsmodell i branschen. Enligt Sipiläinen är fördelen att man i ett löneförhållande kan komma överens om saker tydligare.

En mänsklig företagare

Affärsmodellen må vara vilken som helst, men Sipiläinen ser i första hand företagsamhet som en verksamhet som handlar om människor. Han skulle till och med vara beredd att ändra begreppet företagare till möjliggörare.

”Ibland retar jag mig på attityderna mot företagare. Företagaren är ju den som ser till att det händer något och att människor har arbete. Genom mitt eget företagande har jag skapat tiotals nya företagare inom branschen, företagare som i sin tur har grundat egna företag.”

Sipiläinen skrattar åt att han i något skede har drivit en verklig företagskuvös inom barberar- och frisörbranschen, där unga personer har fått växa i yrket genom att som egenföretagare hyra stolar och få handledning av en mer erfaren aktör.

Det humana syns också i Sipiläinens sätt att se företagarens ansvar för välmåendet inom företaget.

”I första hand är företagande att leda människor. Speciellt inom servicebranschen är det viktigt att de som jobbar har det bra. Annars mår inte heller företaget bra.” 

Av kärlek till branschen

Med Petri Sipiläinens egna ord fungerar han för tillfället som M room-företagarnas rådgivare och utbildare. Han vill dela med sig till företagarna av trettio års erfarenhet och kunskap inom branschen.    

Vid sidan av M room har han i Tammerfors en mer traditionell salong som heter Love for Hair. Namnet säger mycket.

”Det här företaget kommer jag aldrig att göra mig av med. Även om mina egna händer bara klarar av att ta emot ett par kunder om dagen, vill jag fortfarande vara närvarande i salongen och betjäna bekanta stamkunder. Det här är Petes salong. Alltid.”

 

FAKTA

Petri Sipiläinen, 55
Driver företagen Love for Hair och M room
Började som företagare 1986
Bor i Tammerfors
Familj: En vuxen dotter

Petris tips för att lyckas som företagare

  • Företagaren måste se livet som en möjlighet. Annars blir man cynisk och kommer inte framåt.
  • Företagaren måste bry sig om hur andra mår och deras välbefinnande. Om inte dem man har omkring sig har det bra kan inte heller företaget lyckas.
  • Företaget måste finnas där människor finns. Inte ens ett bra koncept säljer om kunderna inte hittar dit.
  • Företagaren måste se tio år framåt. Ett företags liv kan inte handla om en dag.
  • Företagaren måste veta vad han eller hon vill med sitt företag. Målen kan vara många, en del vill bli rika, andra vill försörja sin familj, medan en tredje vill förverkliga sig själv.