Så här aktiverar du sittmusklerna under arbetsdagen

Har du svårt att hitta tid för pausgymnastik under arbetsdagen? Lösningen är att göra motionen till en del av vardagsrutinerna. Mikko Äikäs, personlig tränare och kostrådgivare vid hälsocentret Studio One, har för Veritas kunder planerat enkla och aktiverande rörelser, som kan göras under arbetsdagen. Genom att göra rörelserna till en del av dina rutiner får kroppen röra på sig vid sidan av andra uppgifter.

  • Knäböj när du reser dig

    Upprepa 5-10 knäböjningar varje gång du reser dig från arbetsplatsen. Håll ryggen rak och knäna och tårna i samma linje, så att de pekar aningen utåt. När du gör en kort serie av knäböjningar varje gång du reser dig upp aktiverar du effektivt nedre delen av kroppen hundratals gånger per dag.

    Knäböj när du reser dig
  • Aktivera skulderbladen och snurra axlarna innan du sätter dig

    Snurra axlarna runt några varv, aktivera skulderbladen och höj armarna i 90 graders vinkel en liten stund på bägge sidor om huvudet. Upprepa 5-10 gånger innan du sätter dig.

    Aktivera skulderbladen och snurra axlarna innan du sätter dig
  • Rotera kroppen i samband med kaffepausen

    Rotera övre delen av kroppen lätt ungefär tio gånger från sida till sida under kaffepausen. Det hjälper mot stelhet i ryggen och aktiverar bland annat bålen.

    Rotera kroppen i samband med kaffepausen
  • Stretchning och ryggböj

    Kom också ihåg att sträcka på dig och stretcha! Böj dig framåt med handflatorna mot golvet. Lyft händerna i vädret och sträck ryggen bakåt. Det är en mångsidig stretchning som du kan börja och avsluta arbetsdagen med – eller göra varje gång du minns det!

    Stretchning och ryggböj
Nyckelord