Sisältö ja hakukoneoptimointi sen tekevät – yrittäjän 5 vinkkiä sähköiseen markkinointiin

Oman osaamisen lisäksi yrittäjä tarvitsee tukun muitakin taitoja saadakseen oman yritystoimintansa vauhtiin. Markkinointi on näistä yksi keskeisimmistä.

Me kysyimme asiantuntijalta, millä lailla pienellä – tai lähes olemattomalla – markkinointibudjetilla toimiva yrittäjä saa itselleen näkyvyyttä potentiaalisten asiakkaiden parissa.

”Yrityksen paras markkinointikanava on ehdottomasti omat verkkosivut”, lataa Verkkobisneksen toimitusjohtaja Tatu Patronen. ”Ja verkkosivuilla tärkeintä on sisältö – usein tekstiä on liian vähän. Yrittäjä menettää hyvän mahdollisuuden myydä, jos verkkosivuilla ei selkeästi kerrota, miksi asiakkaan pitäisi valita juuri hänen tuotteensa tai palvelunsa.”

Sisältö on tärkeää myös, kun puhutaan niin sanotusta hakukoneoptimoinnista, eli siitä miten yrityksen verkkosivut tulevat näkyviin esimerkiksi Googlen hakutuloksissa. ”Hakukonenäkyvyyden kannalta sivuston sisältö on ensiarvoista. Kaikki asiakkaamme haluavat, että heidän sivustonsa näkyisi mahdollisimman korkealla hakutuloksissa. Usein käy kuitenkin niin, ettei se onnistu, koska verkkosivut ovat puutteelliset – otsikointi ei toimi, sisältö on ohutta eikä siinä käytetä avainsanoja, joita potentiaaliset asiakkaat käyttävät. Silloin verkkosivut ovat itse asiassa haittana itse optimoinnille!”

Hyvän sisällön lisäksi sivuston ulkonäkö pitää huomioida, se luo ensivaikutelman myös verkossa. ”Väitetään, että meillä on neljä sekuntia aikaa vakuuttaa asiakas luotettavuudestamme. Siinä mielessä ulkonäkö on tärkeää. Vieläkin tärkeämpää on kuitenkin sisältö – se että tarjoat juuri sitä, mitä kävijä on tullut hakemaan.” Sisältö ei tarkoita pelkästään blogia tai tekstiä. Se voi olla yhteisö, viraalituote, video tai kuva.

Verkkosivut siis pitää olla. Ja vielä hyvännäköiset! Entä jos omat taidot eivät riitä sivujen tekemiseen? Riittääkö Facebook-profiili?

”Joissain tilanteissa Facebook voi korvata perinteisen verkkosivuston, jos esimerkiksi yrityksen tuote on hyvin erikoinen, ja sille on olemassa valmiiksi hyvin erityinen kohderyhmä”, Patronen kertoo. ”Vanha totuushan on, että verkostoituminen on edelleen jokaiselle yrittäjälle paras tapa myydä tuotteitaan ja palveluitaan – sosiaalinen media vain tarjoaa verkostoitumiselle uuden kanavan.”

Sosiaalisessa mediassa yritys voi verkostoitua juuri oikean kohderyhmän kanssa. ”Some ja erityisesti Facebook ovat yritykselle kuin yritykselle tänä päivänä melkein välttämätön kanava: jos haluaa pysyä yhteydessä asiakkaisiinsa, kannattaa liikkua siellä missä hekin. Puhdas myynti vie aina aikaa, ja sosiaalisessa mediassa on helpompaa luoda siihen tarvittavia kontakteja”, Patronen vinkkaa. ”Ihmiset myös hakevat suositteluja tuotteista ja palveluista Facebookin lisäksi esimerkiksi keskustelupalstoilta. Näkyvyys sellaisissa kanavissa, joissa yrityksellesi tärkeät kohderyhmät liikkuvat, voi olla eduksi.”

Aivan. No jos verkkosivut ja Facebook-profiili ovat valmiita, miten niille saisi kävijöitä?

Jos verkkosivuilla on sisältö kohdallaan, yrittäjä ei välttämättä tarvitse mitään mainontaa. ”Hyvä sisältö ja hakukoneoptimointi tuovat jo parhaat kävijät ilmaiseksi verkkosivuillesi. Silloin kun verkkosivut ovat uudet, hakukoneoptimointi ei välttämättä tuo kävijöitä sivustolle; tällöin pieni mainostus voi avustaa. Kannattaa kuitenkin muistaa, että jos ei panosta hyvään sisältöön, mahdollisuudet tehdä kauppaa ovat pienemmät, eikä hakukoneiden kautta saa montakaan kävijää.”

Kävijöiden houkuttelemiseen on monia keinoja. ”Eräs hyvä tapa on sähköpostimainonta. Siihen on tarjolla edullisiakin verkkotyökaluja, jotka eivät vaadi suuria alkuinvestointeja. Osoitteiston eteen pitää ehkä nähdä hieman vaivaa, mutta senkin saa hyvin alkuun hyödyntämällä eri tilaisuuksissa vaihdettuja käyntikortteja. Ostettu osoitteisto voi olla vaivaton, mutta sen osumistarkkuudesta ei ole mitään takeita.”

Hakukoneiden kuten Googlen hakutulosten yhteydessä tapahtuva hakusanamainonta on myös kustannustehokas tapa tuoda liikennettä verkkosivuille. ”Klikkaushinnat vaihtelevat yhdestä sentistä neljään euroon klikkaukselta riippuen siitä, miten kilpailtu hakusana on. Neljä euroa kävijältä voi tuntua paljolta, mutta täytyy muistaa, että se on marginaalinen kustannus, jos juuri se yksi klikkaus tuo suuren asiakkaan.”

Myös Facebook tarjoaa omat metkunsa mainostajalle. ”Sitä kannattaa myös kokeilla. Hinnatkaan eivät päätä huimaa, Facebook on tällä hetkellä kustannustehokkain tapa mainostaa. Lisäksi mainoksen tekee helposti kokemattomampikin nikkaroija sivuston oman mainoskoneen avulla.”

 

Yrittäjän viisi vinkkiä toimivaan sähköiseen markkinointiin:

  • Laita verkkosivusi ja some-näkyvyytesi – kuntoon. Äläkä julkaisemisen jälkeen unohda niitä, vaan muista päivittää sivuille ajankohtaisuuksia. Vanhentunut sivusto ei luo uskottavaa kuvaa sinusta.
  • Muista sisältö – se on tärkeä niin asiakkaan vakuuttamisen kuin hakukonenäkyvyydenkin kannalta.
  • Tuo lisäarvoa asiakkaillesi – tarjoa ohjeita asiakkaan ongelmien ratkaisuun.
  • Luo itsestäsi alan vankka asiantuntija: asiakas ei välttämättä hae sitä suurinta ja hienointa toimittajaa, vaan sitä, joka näyttäisi parhaiten pystyvän täyttämään hänen tarpeensa.
  • Verkostoidu, sekä reaalimaailmassa että verkossa.