Kuuntele yrityksesi nousuun

Lomakesulkeiset. Turhaa byrokratiaa. Kyllä meillä puhutaan tarpeeksi muutenkin. Kuulostaako tutulta? Jo pelkkä kehityskeskustelu-sana herättää niin paljon tunteita ja ennakkoluuloja, että oksat pois. Mutta voiko yrityksesi todella kehittyä, jos siinä työskentelevät yksilöt eivät kehity? 

Digitoimisto Aucor Oy:n perustaja ja toimitusjohtaja Janne Jääskeläiselle oli alusta asti selvää, että hänen yrityksessään kehityskeskusteluja pidetään. Vähintään kerran vuodessa.

”Koin tämän erittäin tärkeäksi heti alkumetreistä lähtien. Halusin, että meillä tehdään asiat paremmin, vaikka se sitten tietäisi lisätöitä. Jos haluaa kasvaa, perusasioiden pitää olla kunnossa”, Jääskeläinen kiteyttää.

Kehityskeskustelujen pitäminen ei tietenkään ole mikään itseisarvo vaan työväline. Viime kädessä keskusteluja pidetään, jotta yrityksellä menisi hyvin.

”Asiat muuttuvat ja kehittyvät nopeasti, joten haluan pysyä mukana ja reagoida muutoksiin mahdollisimman nopeasti. Ei kannata ajatella, että kyllä me kaikki jo tiedetään. Lisäksi kehityskeskustelut ovat hyvä tapa seurata yhteisten tavoitteiden saavuttamista.”

Palautetta ei kannata pelätä

Aucorissa töitä paiskii Jääskeläisen lisäksi neljä muuta rautaista ammattilaista. Toimitusjohtajalle on selvää, että myös ikävistä asioista pitää puhua ja johdon pitää olla valmis kuulemaan niistä.

”Minä ainakin haluan saada mahdolliset epäkohdat ja kehityskohteet nopeasti selville, jotta niille voidaan heti tehdä jotain. Mutta en koskaan hyväksy sitä, että ainoastaan kritisoidaan, vaan aina pitää antaa myös konkreettinen parannusehdotus.”

”Enkä suosittele kenellekään sitä tyypillistä tarinaa, että padotaan asioita pään sisälle ja sitten pikkujouluissa annetaan kaiken tulla kerralla ulos”, Jääskeläinen naurahtaa.

Pidä hyvät tyypit yrityksessäsi

Viiden hengen firmassa voisi helposti tuudittautua siihen uskoon, että kun tehdään töitä niin lähekkäin, asioista kyllä puhutaan ihan automaattisesti.

”Vaikka meillä toiminta onkin varsin avointa, niin aika paljonhan sitä konttorilla keskitytään vain töiden tekemiseen. Sitä paitsi ihmiset ovat yksilöitä. Yksi sanoo asioista heti, mutta toinen ei ehkä arkisen aherruksen lomassa osaa ottaa asioita puheeksi. Siksi pitää tarjota hänellekin tilaisuus tähän.”

Paitsi että keskusteluista jää haaviin konkreettisia ehdotuksia liiketoiminnan kehittämiseksi, on niillä myös muita myönteisiä vaikutuksia.

”Olen saanut hyvää palautetta siitä, että meillä työntekijöistä ollaan kiinnostuneita ja annetaan heille mahdollisuus vaikuttaa. Eli kuuntelemalla ja kehityskeskusteluja pitämällä voi myös saada hyvät työntekijät pysymään yrityksessä”, Janne Jääskeläinen kertoo.

Valmiit pohjat auttavat alkuun

Kehityskeskusteluiden aloittaminen voi tuntua haastavalta, varsinkin jos kaikki pitää tehdä itse ja aloittaa nollasta.

”Usein yrityksissä ei oikein tiedetä, mitä ja mistä pitäisi puhua. Oma kokemukseni on, että voi olla vaikeaa löytää materiaalia nimenomaan pienyrityksen näkökulmasta”, Janne Jääskeläinen muistelee.

Kun kehityskeskustelujen määrää Aucorissa vuosi sitten korotettiin kahteen keskusteluun vuodessa, otettiin käyttöön Veritaksen Serious Fun -kehityskeskustelulomake.

”Valmis pohja helpottaa ainakin aluksi, jos ei oikein tiedä, mistä ja miten aloittaa. Ajan ja kokemuksen myötä on meilläkin sitten kehitetty ihan oma lomake.”

Lisätiedot:
www.seriousfun.fi
www.aucor.fi