Rennompaa elämää etsimässä – elämäntapa-analyysi kertoo arjen tasapainosta

Sydämen sykevälin vaihteluita mittaava elämäntapa-analyysi paljastaa, ovatko eri elämänalueemme tasapainossa keskenään. Testin tehnyt parturimestari Iitu Itäluoto sai testistä uutta puhtia rennomman elämän etsimiseen.

Testin tulos ei varsinaisesti yllättänyt Iitua, mutta antoi kyllä aihetta ajatteluun. ”Jotenkin ihminen helposti kuvittelee olevansa paremmassa kunnossa, kuin mitä on. Tämä testi antoi hyvän kokonaiskuvan tilanteesta. Usein asioita ajatellaan kapeammin joko ravinnon tai painonhallinnan kautta”, Iitu kertoo mietteitään testistä.

Elämäntapa-analyysi on siis varsin lahjomaton hyvinvoinnin mittari. ”Kyllä, tästä kävi selvästi ilmi, onko oma arki balanssissa työn ja vapaa-ajan suhteen. Ja palauttaako esimerkiksi lepo, vai jääkö viikon aikana kertynyt stressi kasvamaan korkoa.”

Iitu tietää mistä puhuu, sillä hän on toiminut 23 vuotta yksinyrittäjänä. ”Se tarkoittaa paljon muutakin kuin tukanleikkuuta”, hän muistuttaa. ”Liikkeen ylläpitoon kuten siivoukseen ja työvälineiden huoltoon kuluu yllättävän paljon aikaa. Ja kun yksin yrittää, pitää markkinointi ja paperityötkin hoitaa itse.”

Yksinyrittäjän arjessa jaksamisen kannalta tärkeää on palautuminen. ”Itse sitä mieltää asian niin, että stressi on päiväkohtaista, kaikillahan on joskus rankkoja päiviä. Testi kuitenkin näytti, että pitkäaikainen stressi ei menekään ohi päivän nukkumisella. Elämä pitäisikin saada tasapainoon työn, vapaa-ajan ja levon osalta”, Iitu muistuttaa.

Rennompaa elämää relaamalla

Juuri työstä irrottautuminen on yksinyrittäjän kohdalla avainasemassa, kun elämään haetaan tasapainoa. Iitulla onkin jo kauan ollut tapana merkata kalenteriin puolen tunnin ruokatauot. Silloin puhelin saa rauhassa soida. ”Tauot ovat tärkeitä jaksamisen kannalta”, hän kertoo. ”Kaikki pystyvät tauottamaan päiväänsä, jopa yksinyrittäjät. Se vaatii vain halua.”

Yrittäjän kannattaa myös määritellä itselleen työajat. ”Minä teen töitä yhdeksästä viiteen. Jonkinlainen takaraja on hyvä olla, että pääsee ajoissa kotiin. Yrityksen tulos kun harvoin kärsii siitä, että työaikaa hiukan lyhentää. Päinvastoin tehokkuus saattaa siitä nousta.”

Töissä kukkumalla ei myöskään ehdi tehdä asioita, jotka palauttavat työstä. ”Meillä pitää olla aikaa tehdä asioita, joista pidämme, vaikka harrastaa liikuntaa. Lyhytkin kävely on piristävämpi kuin se, että jää sohvalle! Lenkillä sitä paitsi aivot tuulettuvat ja siitä saa paljon uusia ideoita.”

Pienin askelin tavoitteisiin

Suunnanmuutoksen tekeminen ei kuitenkaan tapahdu hetkessä. Muutoksen tiellä kannattaa Iitun mukaan edetä pienin askelin. ”Emme me käänny kurssiltamme noin vain. Ihan ensiksi pitää varmistaa se, että tekee muutoksen eteen edes jotain, ettei jätä korjausliikkeitä vain puheen tasolle!”

Pysyäkseen omissa tavoitteessaan Iitu on tehnyt itselleen tavoitelistan. ”Se löytyy sekä kotoa että työpaikalta. Ja etten hävittäisi sitä muiden tärkeiden papereiden joukkoon, olen kopioinut sen värilliselle paperille”, Iitu hymyilee.

Listalta löytyy lupauksia muun muassa liikunnasta ja terveellisestä syömisestä. ”Oikeastaan nämä ovat melko pieniä asioita, sellaisia arjen hyviä lupauksia, hyvien elämäntapojen kertaamista. Esimerkiksi jaksamiseen liittyy olennaisesti se, että työpäivän aikana syö ja menee ajoissa nukkumaan. Jokaisen on myös hyvä varata aikaa itselleen, aikaa jolloin voi tehdä itselle tärkeitä asioita. Stressiäkin kun voi olla, jos palautuminen on riittävää.”

 

Veritas tarjosi keväällä 2013 Turun Yrittäjien jäsenille elämäntapa-analyysin, jossa mitataan sydämen sykevälin vaihteluita. Testin tulokset piirtävät kuvan elintavoistamme ja niiden kytköksestä hyvinvointiimme. Veritaksen kumppanina analyyseissä toimi Härmän Kuntoutus Oy.