Mitä tulorekisteri tarkoittaa työntekijälle?

Tulorekisteri astuu voimaan vuoden 2019 alussa. Työnantajalle tulorekisteri tuo uusia rutiineja palkkojen ilmoittamiseen. Työntekijälle se näkyy nopeampana ja avoimempana tiedonkulkuna.

  1. Kokonaiskuva helposti saatavilla. Tulorekisteristä näet reaaliaikaisesti omat palkkatietosi (v.2019) sekä eläketulosi ja muut maksetut etuuteesi (v. 2020) yhdellä vilkaisulla.
     
  2. Tilaa tiedot kotiin. Voit tilata itsellesi omia tietojasi koskevan tulorekisteriotteen.
     
  3. Sujuvampaa asiointia. Viranomaiset saavat ajantasaiset tulotietosi suoraan tulorekisteristä. Sinun ei tarvitse enää lähettää tietoja erikseen esimerkiksi hakemuksen liitteinä.
     
  4. Mahdollisuus tarkistaa. Voit itse tarkistaa, onko työnantajasi hoitanut ilmoittamiseen liittyvät velvoitteet asianmukaisesti.

Tulorekisteri on sähköinen tietokanta, johon jokainen palkkoja maksava taho jatkossa ilmoittaa työntekijöidensä ansiotiedot. Vuoden 2020 alusta kaikki palkka-, eläke- ja etuustiedot löytyvät rekisteristä.