Tulorekisteri suljettu vuoden viimeiset viikot - hae varmenne tai tee valtuutus nyt!

Tulorekisterin sähköinen asiakaspalvelu sulkeutuu perjantaina 14.12.2018 klo 15 ja on poissa käytöstä 1.1.2019 saakka. Hoida valtuuttamiseen ja varmenteisiin liittyvät asiat kuntoon Tulorekisteri.fi:ssä ennen joulukuun puoliväliä.

 

Käyttökatko johtuu valmistelutöistä, joilla varaudutaan vuodenvaihteeseen. Tulorekisteri otetaan käyttöön 1.1.2019. 

 

”Valtuuksia ja varmenteita tarvitaan heti tammikuun alussa. Siksi on tärkeää varmistaa, että ne ovat valmiina ennen kuin käyttökatko alkaa”, sanoo liiketoiminta-asiantuntija Anne Haapa-alho Veritaksesta.

Valtuudet tarvitaan silloin, kun valtuutat esimerkiksi kirjanpitäjän tai tilitoimiston ilmoittamaan tiedot tulorekisteriin puolestasi.

Varmenne taas tarvitaan silloin, kun yrityksesi palkkahallintojärjestelmästä on rakennettu sähköinen yhteys tulorekisteriin. Tätä yhteyttä kutsutaan tekniseksi rajapinnaksi. Sen avulla saat lähetettyä tiedot palkkajärjestelmästä suoraan tulorekisteriin. 

Varmennehakemuksen voit tehdä arkisin 1.11.-14.12. kello 9-15 tulorekisterin sähköisessä asiakaspalvelussa, eli osoitteessa tulorekisteri.fi.

Valtuutukset tehdään joko Suomi.fi valtuudet -palvelussa tai Katso-palvelussa organisaatiomuodosta riippuen. Niihin pääset siirtymään suoraan selaimella tai tulorekisteri.fi -sivun kautta. Katso infograafistamme sinulle oikea toimintatapa!

Tulorekisteri on sähköinen tietokanta, johon jokainen palkkoja maksava taho jatkossa ilmoittaa työntekijöidensä ansiotiedot. Vuoden 2020 alusta kaikki palkka-, eläke- ja etuustiedot löytyvät rekisteristä.