Työnantaja: 7 tapaa hyötyä tulorekisteristä

Tulorekisteri nopeuttaa asiointia, poistaa turhia välikäsiä ja välittää ajantasaista tietoa.

Lisäksi tulorekisteri tukee harmaan talouden torjuntaa. Rekisteri astuu voimaan 1.1.2019.

Tulorekisterin hyödyt työnantajalle:

  1. Yksi ilmoitus riittää. Hyvästi moninkertaiset ilmoittamis- ja raportointivelvoitteet eri viranomaisille! Kunhan ilmoitat palkat tulorekisteriin, se riittää.
     
  2. TyEL-maksu kerralla oikein. Maksut perustuvat toteutuneeseen palkkasummaan entisen arvion sijaan. Jälkikäteen maksetut lisämaksut jäävät historiaan.
     
  3. Reaaliaikaista tietoa. Kirjanpitosi pysyy ajan tasalla.
     
  4. Mahdollisuus automatisoida. Jos palkkajärjestelmäsi on teknisesti yhteensopiva tulorekisterin kanssa, se voi ilmoittaa palkat tulorekisteriin automaattisesti. 
     
  5. Mahdollisuus ulkoistaa. Jos et halua itse tehdä ilmoituksia tulorekisteriin, valtuuta kirjanpitäjä tai tilitoimisto hoitamaan homma puolestasi.
     
  6. Vähemmän selvitystöitä. Jos käytät laajempaa ilmoitustapaa, sinun ei tarvitse jälkikäteen toimittaa lisätietoja tai liitteitä (esim. palkkatodistuksia) mihinkään.
     
  7. Vähemmän paperihommia. Kaikki tiedot ilmoitetaan sähköisesti.

Tulorekisteri on sähköinen tietokanta, johon jokainen palkkoja maksava taho jatkossa ilmoittaa työntekijöidensä ansiotiedot. Vuoden 2020 alusta kaikki palkka-, eläke- ja etuustiedot löytyvät rekisteristä.