Valtuutus ja varmenne tulorekisterin käyttöä varten

Tulorekisterin käyttö vaatii sähköisen tunnistautumisen. Teknisen rajapinnan käyttäjille se tarkoittaa varmenteen hankkimista ja sähköisen asiointipalvelun käyttäjät puolestaan tarvitsevat valtuutuksen.

Tulorekisteri on täysin uusi palvelu, joten mitkään aiemmin tekemäsi valtuutukset eivät päde järjestelmään. Valtuutukset kannattaa hoitaa kuntoon tämän syksyn aikana, jotta tulorekisterin käyttö voi alkaa sujuvasti 1.1.2019.

Palkkatiedot ilmoitetaan tulorekisteriin aina viiden päivän sisällä palkanmaksusta. Ilmoitustapoja on kaksi erilaista.

1. Ilmoittaminen teknisen rajapinnan kautta

  • Käyttämäsi palkkajärjestelmä ilmoittaa palkkatiedot tulorekisteriin automaattisesti. Teknisen rajapinnan käyttöön tarvitaan varmenne. Niitä voi hakea 1.11.2018 alkaen tulorekisterin sähköisessä asiointipalvelussa (tulorekisteri.fi).

2. Ilmoittaminen sähköisen asiointipalvelun kautta

  • Yrityksesi ilmoittaa palkkatiedot tulorekisteriin itse sähköisen asiointipalvelun kautta (tulorekisteri.fi). Asiointipalvelun käyttöön tarvitaan valtuudet, ja jokaisen käyttäjän on tunnistauduttava henkilökohtaisesti Suomi.fi- tai Katso-palvelussa.

Tulorekisterissä on käytössä kaksi erilaista valtuutta: Palkkatietojen ilmoittaminen ja Palkkatietojen katselu. Voit valtuuttaa esimerkiksi tilitoimiston tai palkanlaskijan hoitamaan ilmoittamisen puolestasi.

Katso infograafistamme, kuinka valtuutus hankitaan näppärästi!

valtuutus_tulorekisteriin_veritas_infograafi_fi.png