Mikä asiakashyvitys?

Mikä asiakashyvitys?

Asiakashyvitystä maksetaan vuosittain kaikkien työeläkeyhtiöiden sopimustyönantajille. Veritaksen asiakkaiden asiakashyvitysten kokonaismäärään vaikuttavat Veritaksen sijoitustoiminnan tuotto, vakavaraisuus ja toiminnan tehokkuus. Myös TyEL -palkkasumma ja asiakassuhteen kesto vaikuttavat kullekin asiakkaalle maksettavan asiakashyvityksen suuruuteen. Tilapäisillä työnantajilla ja yrittäjillä ei ole oikeutta asiakashyvityksiin.

Asiakashyvitysten jaon osalta siirryttiin yhtiökohtaisiin laskuperusteisiin 1.1.2018 alkaen ja nämä koskevat asiakashyvityksiä, jotka maksetaan sopimustyönantajille vuonna 2019. Uudistettu laskutapa mahdollistaa entistä tasapuolisemmin Veritaksen asiakassuhteen huomioimisen asiakashyvityksissä.

Tulorekisterin myötä myös asiakashyvityksen maksutapa asiakkaille muuttuu 2019 alkaen. Asiakashyvitystä ei enää huomioida vakuutusmaksuissa (vakuutusmaksuprosentissa) kuten aikaisemmin vaan se maksetaan asiakkaille kertaluontoisesti. Asiakashyvitys käytetään pääasiassa kuluvan vuoden vakuutusmaksuihin pienentäen näin työnantajan eläkeyhtiölle maksamaa kokonaisvakuutusmaksua samalla tavalla kuin aiemmin (ennen vuotta 2019) maksuprosentissa huomioitu asiakashyvitys.

Asiakashyvitystä jaetaan kaikille hyvityksen maksuvuotta edeltävän vuoden lopussa (31.12.2018) voimassa olleille sopimusvakuutuksille. Mikäli sopimustyönantajan TyEL-vakuutus päättyy ennen 31.12.2018, ei asiakas saa asiakashyvitystä. Mikäli taas asiakas siirtää vakuutuksensa toiseen työeläkeyhtiöön, maksetaan hyvitys tietyin edellytyksin kolme vuotta vakuutuksen päättymisen jälkeen. 

Lisätietoa asiakashyvityksistä ja yhtiökohtaisista laskuperusteista löydät Telan sivulta ja usein kysytyistä kysymyksistä

Mikäli haluat kysyä tarkemmin esim. omasta asiakashyvityksestäsi, voit viestiä turvallisesti asiantuntijamme kanssa VerNetissä tai sähköpostitse tyel@veritas.fi. Puhelimitse tavoitat meidät numerosta 010 195 600.