"Veritaksen palveluasenne erottuu edukseen"

Yrittäjä Jaana Rantala peräänkuuluttaa palvelua ja asioi mieluiten Veritaksen kanssa.

Veritaksen asiantuntijat Taina Tauschi ja Kaisa Forsström tapasivat turkulaisen tilitoimistoyrittäjän Jaana Rantalan aamukahvin merkeissä. Rantala kiitteli monisanaisesti Veritaksen asiakaspalveluasennetta - monissa muissa yhtiöissä henkilökohtaisen palvelun mahdollisuus on hänen mielestään ajettu minimiin.

Palvelua saa usein vain netistä

”Palvelua ei vain yksinkertaisesti saa”, Rantala kertoo omista kokemuksistaan. ”Kaikki on niin kasvotonta. Kerrankin pyysin pankista numeroa naapurikunnan konttoriin, jossa asiani kuulemma kuului hoitaa. Sain vastaukseksi, että ei sinne voi soittaa.”

Tilitoimistoyrittäjä kokee, että palvelun ohjaaminen verkkoon tekee helpoistakin asioista vaikeita. Maallikolle yhtiön informatiivinen ja kattava nettisivu voi olla loputon suo. Kätevämpää olisi pirauttaa suoraan asiantuntijalle ja saada vastaus saman tien.

”Kun yksinkertainen, vain muutaman minuutin puhelun vaativa asia täytyykin selvittää netissä, hoitamiseen menee helposti paljon enemmän aikaa. Varsinkin palveluissa, joita käyttää harvemmin”, Rantala harmittelee.

Kuvaavaa palveluiden sähköistymisessä on myös erään viranomaisen kommentti tapahtuneeseen virheeseen - pahoitteluiden kerrottiin löytyvän netistä.

”Ihan oikeasti, anteeksi olisi ollut aika helppo pyytää siinä puhelimessa kun oltiin.”

Veritaksen yhteyshenkilö on arvokas

Kerrotuista syistä Rantala arvostaa korkealle Veritaksen henkilökohtaista palvelua.

”Kun teiltä tulee kirje, siinä on aina yhteyshenkilön nimi. Ihanaa tietää kenelle voi soittaa.”

Rantala on realisti, mitä tulee ikäluokkien väliseen teknologiseen kuiluun. Seuraava sukupolvi on aina edeltäjäänsä tottuneempi netin käyttäjä, eikä tiedon itsenäinen etsiminen kenties tunnu heistä enää niin vaikealta.

”Olen kuitenkin varma, että esimerkiksi oman turvan, sairastumisen tai muun tärkeän asian ollessa kyseessä henkilökohtaisella palvelulla on merkitystä nuorillekin.”

Hektistä elämää elävä yrittäjä ei itse voi olla asiantuntija kaikissa osa-alueissa: on syvennyttävä niin verotukseen, vakuutuksiin, rahoitukseen kuin sosiaaliturvaankin. Usein tulkinta-apu on tarpeen.

”On helpottavaa, että joku ottaa kasvoillaan ja nimellään vastuun asian hoitamisesta.”

Rantalan mielestä byrokratiaviidakossa seikkailua vaikeuttaa se, että monien yrittäjälle tärkeiden tahojen kotisivut ovat niin täynnä informaatiota. Tietoa omaan pulmaansa saa etsiä kuin neulaa heinäsuovasta.

”Arvostan yhteyshenkilöä, jolle voin soittaa asiassa kuin asiassa. Heti ei tarvitse osata vastata, mutta ainakin on joku, jolle pallon heittää.”

Yritys alkoi isän Remingtonista

Jaana Rantala on pitkän linjan tilitoimistoyrittäjä, jatkaen vanhempiensa Into ja Kaija Lahden yritystoimintaa Tilitoimisto Lahti Oy:tä.

”Minulla on kuitti isän ostamasta Remington-merkkisestä kirjoituskoneesta vuodelta 1951, joten ainakin siitä asti toimintaa on ollut”, Rantala kertoo hymyillen ja lähtee jatkamaan kello 6 alkanutta työpäiväänsä.