5 vinkkiä: tee itsellesi rentouttava kesäloma

Kesäloma alkaa, mutta stressi ei vain ota hellittääkseen. Kuulostaako tutulta?

Kysyimme valmennusyritys YourCoachin hyvinvointivalmentaja Johan Nordmyriltä, mitä voi tehdä, jotta kesäloma antaisi enemmän ja paluu töihin sujuisi levännein ja rennoin mielin.

Nappaa tästä Johanin vinkit ja vietä elämäsi paras kesäloma 2017:

  1. Käy läpi odotuksesi. Onko realistista, että ehdit tehdä kaiken? Jos ei, mikä on tärkeysjärjestyksessä korkeimmalla? Mikä pitää tehdä heti ja minkä voit jättää välistä tai tehdä myöhemmin?
  1. Kommunikoi. Puhu läheistesi kanssa lomasuunnitelmistanne, jotta perheen odotukset ovat synkassa.
  1. Pidä kiinni yhteisestä suunnitelmasta. Huolehdi siitä, ettei kaikki aika mene ”pakollisiin” juttuihin. Älä myöskään käytä kaikkea aikaasi osallistumalla toisten ohjelmanumeroihin.
  1. Stimuloi sekä mieltä että kehoa. Liikunta tai vaikkapa pieni rakennusprojekti pitää kropan aktiivisena. Mieltä voit virkistää esimerkiksi suunnittelemalla hauskaa tapahtumaa tai ratkomalla sudokuja tai ristisanatehtäviä.
  1. Päätä etukäteen, mitkä päivät teet töitä ja mitkä olet vapaalla, jos et voi irtautua töistä kokonaan. Silloin ”huono omatunto” ei seuraa sinua koko kesän ajan. Kerro myös läheisillesi, milloin aiot olla töissä.

Älä tee töitä kellon ympäri viimeisellä työviikolla

Jos viimeiset työpäiväsi ovat superstressaavia, voit olla varma, että työ seuraa sinua hyvän matkaa myös lomasi puolelle. Vakuutusasiakkaanamme voit ottaa avuksesi kätevän muistilistamme, joka auttaa sinua valmistautumaan lähestyvään kesälomaan vielä töissä ollessasi. Löydät muistilistan kirjautumalla VerNet-verkkopalveluun ja suuntaamalla sen työhyvinvointiosioon.

Etkö ole vielä asiakkaamme? Täällä voit siirtää TyEL- tai YEL-vakuutuksesi meille.