Helpon hiustenleikkuun mahdollistaja

petri-sipilainen-900.jpgParturiyrittäjä Petri Sipiläisen menestyksen salaisuus on ollut kiinnostus ihmisiä kohtaan. Kyky nähdä, millaisia tarpeita ja toiveita ihmisillä on ja halu palvella hyvin. Kymmenen vuotta sitten hän päätti pelastaa miehet kampaamoista ja perusti heille M Roomin.

“Hulluuttahan tämä on”, 32 vuotta parturi-kampaamoyrittäjänä toiminut tamperelainen Petri Sipiläinen nauraa vastaukseksi kysymykseen, mikä häntä innostaa yrittäjyydessä.

“Uskon, että yrittäjyys on mielentila. Helpommallakin voisi päästä, mutta siitä puuttuisi mahdollisuus toteuttaa ajatuksiaan ja vaikuttaa asioihin”, summaa Sipiläinen.

“Yrittäjänä menestyy se, joka pystyy näkemään kaiken mahdollisuutena”, Sipiläinen tiivistää.

Haastava alku opetti

Luottamus on se, mikä Sipiläistäkin on kantanut eteenpäin. Yrittäjyyden alku ei nimittäin päästänyt oppisopimuksella setänsä liikkeessä parturi-kampaajaksi opiskellutta nuorta miestä helpolla.

“Olin avannut ensimmäisen Petronella-nimisen liikkeen Hämeenlinnaan vuonna 1988. Minulla oli 6 kollegaa tuolivuokralla. Sitten tuli lama, ja asiakkaat katosivat lähes yhdessä yössä. Jouduin irtisanomaan kaiken ylimääräisen. Yksinkin päivässä olisi pitänyt saada kassaan vähintään 2 000 markkaa, välillä tuli 200 markkaa.”

Vaikeat vuodet veivät yrittämisestä ilon, mutta Sipiläinen halusi selviytyä. Hän alkoi osallistua alan kilpailuihin erottuakseen ja saadakseen jotain uutta. Vuonna 1993 hän voitti parturi-kampaajien suomenmestaruuden. SM-titteli oli kova mainosvaltti Hämeenlinnan kokoisessa kaupungissa, ja Petronellan ovi alkoi käydä kiivaammin.

Ala lähti hiljalleen elpymään talouden nousun myötä 1990-luvun lopulla. Kymmenen vuotta ensimmäinen liikkeen perustamisesta Petri Sipiläisellä oli 1998 kolme liikettä, kaksi Hämeenlinnassa ja yksi Tampereella. Sipiläinen itse kiersi suurimman osan ajasta kilpailuissa ympäri maailmaa luomassa yritykselle brändiarvoa. Vuonna 2004 hän voitti Amerikan mantereen mestaruuden. Yrityksen nimikin muuttui Hiusstudio PS:ksi.

Rohkeus erottua kantanut

Lama ja haasteet opettivat Sipiläiselle, että menestyäkseen on pakko erottua ja etsiä oma suunta.

“Käsillä tekemiseen perustuvaa palvelua ei pysty tarjoamaan määräänsä enempää. Myös alan katteet jäivät laman jalkoihin. Minua on rahaa enemmän vienyt eteenpäin kiinnostus siitä, miten ihmiset käyttäytyvät ja mitä he tarvitsevat.”

Näistä pohdinnoista syntyi vuonna 2008 idea miehille suunnatusta perinteisestä parturiliikkeestä. Liikkeestä, johon miehet voivat kävellä sisään sen enempää suunnittelematta. Idea kasvoi: ketjua voisi laajentaa franchising-mallilla kansainväliseksi. Luottamusta tarvittiin myös, kun Sipiläinen lähti perustamaan Toni Kylätaskun kanssa M Roomia.

“Moni nauroi idealle. Miehiä ei alalla ole totuttu näkemään bisneksenä, rahan on uskottu tulevan kampaamopuolelta. Itse olin 20 vuotta seurannut sitä, miten pihalla monet miehet ovat tullessaan naisten unelmia vastaavaan salonkiin. Halusimme toteuttaa miesten toiveen helposta hiustenleikkuusta.”

Sipiläisen havainto osui selvästi oikeaan, sillä kymmenessä vuodessa M Room on kasvanut kahdeksassa maassa toimivaksi ketjuksi, johon kuuluu kymmeniä liikkeitä.

M Roomissa Sipiläinen halusi panostaa myös toiseen hänen mielestään yrittäjälle tärkeään asiaan, henkilökuntaan ja johtamiseen. M Roomissa parturit ovat työntekijöitä, eivät tuolia vuokraavia yrittäjiä, kuten alalla yleisesti on tapana liikeidea rakentaa. Sipiläisen mukaan etuna on, että palkkasuhteessa asioista voidaan sopia selkeämmin.

Humaani yrittäjä

Oli liiketoimintamalli mikä tahansa, Sipiläinen näkee yrittäjyyden ensisijassa humaanina toimintana.  Hän olisikin valmis muuttamaan yrittäjä-termin mahdollistajaksi.

“Harmittaa välillä asenteet yrittäjiä kohtaan. Yrittäjähän on se, joka mahdollistaa, että asioita tapahtuu ja ihmisillä on töitä. Omankin yrittäjyyden kautta olen kasvattanut alalle kymmeniä uusia yrittäjiä, jotka taas ovat perustaneet omia yrityksiä.”

Sipiläinen nauraakin pyörittäneensä jossain kohtaa todellista parturi-kampaajien yrityshautomoa, jossa nuoret tekijät saivat kasvaa vuokratuoliyrittäjinä konkarin opissa.

Humaanius näkyy myös Sipiläisen tavassa nähdä yrittäjän vastuu yrityksen hyvinvoinnista.

“Yrittäminen on ensisijassa henkilöjohtamista. Erityisesti asiakaspalvelualalla ihmisillä pitää olla hyvä olla. Muuten yrityskään ei voi hyvin.”

Rakkaudesta alaan

Tällä hetkellä Petri Sipiläinen toimii omien sanojensa mukaan M Roomin yrittäjien neuvonantajana ja kouluttajana. Hän haluaa antaa 30 vuoden kokemuksensa ja tieto-taitonsa alalta yrittäjien käyttöön.

M-Roomin rinnalla Petri Sipiläisellä on Tampereella edelleen myös alan tavanomaisempaan malliin perustuva kampaamoketju, Love for Hair. Nimi kertoo paljon.

“Tästä yrityksestä en tule ikinä luopumaan. Vaikka omat kädet kestävät ottaa enää pari asiakasta päivässä, haluan edelleen olla läsnä liikkeissä ja palvella tuttuja vakioasiakkaita. Tämä on se Peten kampaamo. Aina.”

FAKTA

Petri Sipiläinen, 55
Yritykset Love for Hair ja M Room
Aloitti yrittäjänä 1986
Asuu Tampereella
Perhe aikuinen tytär

 

Petrin vinkit yrittäjänä menestymiseen

  • Yrittäjän pitää nähdä elämä mahdollisuutena. Muutoin kyynistyy eikä pääse eteenpäin.
  • Yrittäjän pitää välittää ihmisten hyvinvoinnista. Ellei ihmiset ympärillä koe oloaan hyväksi, yritys ei voi menestyä.
  • Yrityksen pitää olla siellä missä ihmisetkin ovat. Hyväkään konsepti ei myy, ellei sitä löydetä.
  • Yrittäjän pitää nähdä 10 vuotta eteenpäin. Yrityksen elämä ei voi olla yhden päivän varassa.
  • Yrittäjän pitää tietä, mitä yrittäjyydeltään haluaa. Tavoitteet voivat olla monenlaisia, yksi haluaa rikastua, toinen elättää perheensä, kolmas toteuttaa itseään.
Avainsanat