Yrittäjä! Pienillä elämäntapamuutoksilla saat helposti lisää virtaa päivään – katso asiantuntijan vinkit täältä!

Kuva_Treuthardt.pngYrittäjä ei kuulu lakisääteisen työterveyshuollon piiriin. Arjen kiireessä yritys saattaa saada koko huomion oman terveyden kustannuksella. Pienillä elintapojen muutoksilla yrittäjä voi kuitenkin vaikuttaa omaan jaksamiseensa.

Työhyvinvointiasiantuntija Johan Treuthardt kertoo, että elintapojen muutoksen suurimpana esteenä ovat usein liian suurisuuntaiset suunnitelmat.

”Lähdemme liikkeelle turhan korkeasta tavoitetasosta. Tavoittelemme optimaalitasoa, maratonia tai kymmenen kilon painonpudotusta. Ja tuloksia pitäisi saada heti”, Johan sanoo.

Ihminen on kuitenkin kokonaisuus. Yrittäjän elämään kuuluu paljon työntekoa, mutta perheelle ja ystävillekin pitää varata aikaa.

”Olemme kaikki eri elämänvaiheissa, eikä energiaa riitä kaikkeen. Ei meistä kaikista ole tavoitteellisiksi maratoonareiksi. Mutta jokainen voi lisätä päivittäistä hyötyliikuntaa. Kaikki liikkuminen on kotiinpäin.”

Paloiteltu muutos on helpompi toteuttaa

Isokin muutostavoite on saavutettavissa, jos malttaa aloittaa tarpeeksi pienellä päätöksellä.

”Meidän pitäisi muistaa tarkastella asioita vuositasolla: jos esimerkiksi jätän pois jälkiruoan yhtenä päivänä viikossa, se tekee vuositasolla jo valtavan määrän poisjääneitä kaloreita. Kiloja karisee ihan huomaamatta”, Johan vinkkaa.

Muutokseen kuuluu myös se, että muutaman edistysaskeleen jälkeen voi tulla takapakkia. Itselleen ei saa olla liian ankara.

”Pienet vastoinkäymiset kuuluvat elämään, eikä niistä pidä hermostua. Eikä ainakaan rangaista itseään”, hän korostaa.

”Työssäkin tulee jatkuvasti pieniä epäonnistumisia, mutta jatkamme silti matkaa. Elämäntapamuutoksen kohdalla olemme sen sijaan äkkiä valmiita luopumaan koko jutusta. Se on täysin turhaa itsensä ruoskimista!”

Kaksi tavoitetta yhdellä iskulla

Koska vuorokaudessa on vain rajallinen määrä tunteja, emme millään ehdi tekemään kaikkea haluamaamme. Johan kehottaakin meitä yhdistelemään eri elämänalueiden tavoitteita.

Työpuheluiden aikana voi hyvin vaikka tehdä pienen kävelyn.

”Jos yrittäjällä on työkavereita, heidän kanssaan voi sopia, että käytetään portaita hissin sijaan. Asiakkaiden kanssa voi käydä terveellisellä lounaalla. Ystävä voisi taas lähteä kaveriksi johonkin fyysiseen aktiviteettiin tai muuhun harrastukseen.”

Ryhmässä tehdyt päätökset antavat voimaa heikolla hetkellä. ”Kokemuksesta tiedän, että ryhmäpaine auttaa myös turhien jälkiruokien karsimisessa”, Johan hymyilee.

Yrittäjä on oman yrityksensä menestyksen tae. Vain hyvinvoiva yrittäjä jaksaa yrittää!

Johanin parhaat vinkit elämäntapamuutokseen

  1. Palastele muutos. Pieni muutos on helpompi toteuttaa kuin radikaali yhtäkkinen suunnan korjaus.
  2. Muista, että pienistäkin päivittäisistä muutoksista voi vuositasolla muodostua isoja hyötyjä.
  3. Kaikki eivät ole samasta muotista. Oma elämäntilanteesi vaikuttaa siihen, mitä pystyt tekemään. Aseta itsellesi omaan elämäntilanteeseesi sopivia tavoitteita.
  4. Takapakki ei tarkoita epäonnistumista – se vain hidastaa tavoitteen saavuttamista. Tarkista tarvittaessa tavoitteesi ja laske rimaa.
  5. Yhdistele tavoitteita: harrasta liikuntaa ystävien kanssa, pidä puhelinpalaverit kävelylenkillä. Ryhmässä tavoitteiden saavuttaminen on helpompaa!
  6. Nauti pienistäkin voitoista!

 

Hae voimaa muutokseen syksyn elämäntapamuutos-koulutuksistamme!

13.9.2018 Motivaatio elämäntapamuutokseen, Vaasa. Kieli: suomi

13.9.2018 Motivaatio elämäntapamuutokseen, Vaasa Kieli: ruotsi