Tulorekisteri helpottaa palkkatietojen ilmoittamista

Tulorekisteri on sähköinen tietokanta, joka jatkossa kokoaa yhteen kaikki palkka-, eläke- ja etuustiedot.

  • Vuoden 2019 alusta rekisteriin ilmoitetaan palkkatiedot
  • Vuodesta 2020 alkaen rekisteriin ilmoitetaan myös eläke- ja etuustiedot.

Palkkatietojen ilmoittaminen muuttuu

Työnantajan näkökulmasta palkkatietojen ilmoittaminen yksinkertaistuu, kun tietoja ei enää jatkossa  tarvitse ilmoittaa erikseen monelle eri taholle. 

Palkkojen vuosi-ilmoittaminen siirtyy myös historiaan: tiedot ilmoitetaan viiden päivän sisään jokaisen palkanmaksun jälkeen. Ilmoittaminen tapahtuu sähköisesti palkkajärjestelmien tai tulorekisterin asiointipalvelun kautta.

Kaikkien työnantajien maksamat palkat, myös kotitalousten, on ilmoitettava tulorekisteriin.

Katso video palkkatietojen ilmoittamisesta täältä!

Tulorekisterin käyttöä varten tarvitaan valtuutus tai varmenne

Tulorekisterin käyttö vaatii sähköisen tunnistautumisen.  Valtuudet tarvitaan silloin, kun valtuutat esimerkiksi kirjanpitäjän tai tilitoimiston ilmoittamaan tiedot tulorekisteriin puolestasi. Varmennetta taas tarvitaan silloin, kun yrityksesi palkkahallintojärjestelmästä on rakennettu sähköinen yhteys tulorekisteriin.

Koska tulorekisteri on täysin uusi palvelu, mitkään aiemmin tekemäsi valtuutukset eivät päde järjestelmään. Valtuutukset ja varmenteet kannattaa hoitaa kuntoon 14.12. klo 15 mennessä, jotta tulorekisterin käyttö voi alkaa sujuvasti 1.1.2019. Tulorekisterin sähköinen asiakaspalvelu sulkeutuu perjantaina 14.12. ja on poissa käytöstä 1.1.2019 saakka, jolloin valtuuksia ja varmenteita voi taas hakea.

Lue lisää varmenteista ja valtuutuksista täältä.

Tulorekisterikoulutuksia tapahtumakalenterissamme

Tulorekisterihanke järjestää webinaareja tulorekisteriaiheilla työnantajille ja tilitoimistoille. Julkaisemme tulevat koulutukset myös tapahtumakalenterissamme. Lisää sivu kirjanmerkkeihisi ja pysyt ajantasalla koulutuksista!

Koulutusten materiaaleihin voit tutustua täällä:

Tunnistautuminen ja valtuudet (16.5.2018)

Verkkoseminaarin tallenne (YouTube, suositus avata Chrome-selaimella)
Verkkoseminaarin esitysmateriaali (pdf)

Tietojen korjaaminen (8.5.2018)

Verkkoseminaarin tallenne (YouTube, suositus avata Chrome-selaimella)
Verkkoseminaarin esitysmateriaali (pdf)

Tietojen ilmoittaminen (12.4.2018)

Verkkoseminaarin tallenne (YouTube, suositus avata Chrome-selaimella)
Verkkoseminaarin esitysmateriaali (pdf)
Verkkoseminaarissa kysytyt kysymykset ja vastaukset (pdf)

Mikä muuttuu palkkojen ilmoittamisessa 2019? (8.2.2018)

Verkkoseminaarin tallenne (YouTube, suositus avata Chrome-selaimella)
Verkkoseminaarin esitysmateriaali (pdf)
Verkkoseminaarissa kysytyt kysymykset ja vastaukset (pdf)

Usein kysyttyä: Tulorekisteri

Koska tulorekisteri tulee ja keitä se koskee?

Tulorekisteri otetaan käyttöön vaiheittain. Siihen ilmoitetaan:

  • vuodesta 2019 lähtien palkkatiedot
  • vuodesta 2020 lähtien eläke- ja etuustiedot.

Tietojen ilmoittaminen tulorekisteriin koskee kaikkia palkkojen maksajia tai palkkatiedon ilmoittajia heti 1.1.2019 lähtien ja kaikkia etuuden maksajia 1.1.2020 lähtien. Tietojen ilmoittaminen on mahdollista rajapinnan kautta, sähköisen asiointipalvelun kautta ja erityisestä syystä paperilla. Verohallintoon perustettava Tulorekisteriyksikkö ylläpitää tulorekisteriä ja toimii vastuuviranomaisena.

Tulorekisterin tietoja käyttävät 1.1.2019 lähtien Verohallinto, Kela, työttömyysvakuutusrahasto (TVR) sekä työeläkelaitokset ja ETK. Vuonna 2020 tiedon käyttäjien määrä kasvaa ja mukaan tulevat mm. TEMin hallinnonala, Tilastokeskus, Koulutusrahasto, vahinkovakuuttajat, työttömyyskassat ja työsuojeluviranomainen. Viranomaiset ja muut tiedon käyttäjät saavat tulorekisteristä vain sen tiedon, mihin he ovat oikeutettuja ja mitä he tarvitsevat toiminnassaan. Tulorekisteri ei luo mitään uusia oikeuksia saada tietoja. Tiedon käyttäjä saa tiedon tulorekisteristä vain, jos käyttäjällä on oikeus saada tiedot sen toimintaan sovellettavan lainsäädäntönsä perusteella.

Mihin ilmoitan vuoden 2018 palkkatiedot?

Vuoden 2018 palkkoja ei ilmoiteta tulorekisteriin, vaan VerNetin kautta 31.1.2019 mennessä Veritakseen.

Kaikki vuoden 2019 puolella maksettavat palkat ilmoitetaan tulorekisteriin.

Mikä on eläkejärjestelynumero?

Eläkejärjestelynumero on 11-merkkinen numerosarja, jota käytetään palkkatietojen ilmoittamiseen. Saat sen lisäämällä vakuutusnumeroosi nollia, esimerkiksi 56-00012345.