Toimitusjohtajan katsaus
Hyvä lukija,
2015 oli Veritakselle hyvin merkittävä vuosi. Juhlimme syksyllä tärkeää merkkipaalua yrityksemme täyttäessä 110 vuotta.
Pitkälle taipaleellemme mahtuu monta jännittävää tapahtumaa. Toimintaamme ovat erityisesti vaikutaneet 1920-luvulla Suomeen tuomamme säästökello ja 1960-luvulla tehty toiminnan laajennus lakisääteiseen työeläkevakuutukseen. Vuosisataan mahtuu myös useita taloudellisia kriisejä ja poliittisen epävakauden kausia, jotka Veritas on kerta toisensa jälkeen menestyksekkäästi selättänyt.
Toiminnan jatkuva kehittäminen menestyksen takeena
Veritas on saavuttanut jo korkean iän, mutta se ei tarkoita, että olisimme jääneet paikoillemme. Olemme jatkuvasti kehittäneet toimintaamme, jotta se vastaisi asiakkaiden muuttuvia tarpeita.
Jatkossakin päätehtävämme on varmistaa, että tarjoamme asiakkaillemme juuri sellaisia tuotteita, vakuutusratkaisuja ja palveluita, jotka parhaimmalla mahdollisella tavalla vastaavat heidän todellisia tarpeitaan.
Jotta voisimme onnistua tehtävässämme, henkilöstömme työskentelyedellytyksiä pitää kehittää niin työhyvinvoinnin kuin osaamisenkin osalta.
Varmistamalla henkilöstömme ammattiosaamisen, voimme tarjota asiakkaillemme ja kumppaneillemme parasta mahdollista palvelua nyt ja tulevaisuudessa Työhyvinvoinnin tukeminen edistää henkilöstön jaksamista kiireisessä ja alati muuttuvassa arjessa.
Alan parasta palvelua asiakasta kuunnellen
Henkilökohtainen palvelumme koskettaa vuosittain lähes sataatuhatta asiakasta. Kahtena edeltävänä vuonna asiakkaamme ovat arvioineet palvelumme alan parhaaksi *.
Saamamme hyvä palaute kannustaa kehittämään palvelukonseptiamme edelleen. Toimintojen osittainen digitalisoiminen tuo asiakaspalveluun uusia työkaluja ja työmenetelmiä.
Matalasuhdanteesta huolimatta hyvä tulos
Maamme talous ei voi tällä hetkellä hyvin.
Pitkittynyt taantuma huomioiden olen erityisen tyytyväinen tulokseemme. Kasvumme ja uusmyyntimme ovat hyvällä tasolla. Ja menestyksekkään sijoitustoiminnan ansiosta vakavaraisuutemmekin on korkealla.
Haluan kiittää kaikkia työntekijöitämme erinomaisesta työstä asiakkaittemme, yhtiömme ja kumppaneidemme parhaaksi. Menestyäksemme jokaisen meistä pitää tehdä parhaansa – ja siinä me veritaslaiset olemme onnistuneet hyvin.
Suomi tarvitsee nyt vahvaa johtamista ja viisaita päätöksiä. Yritysmaailmassa meidän tulee oppia löytämään ne tekijät, joilla rakennamme menestystarinoita. Yksin vaikutusmahdollisuutemme ovat rajalliset, mutta yhdessä meillä on tarpeeksi vipuvoimaa maamme nostamiseksi uuteen nousuun.
Tulevaisuudennäkymät
Työeläkejärjestelmän tulevaisuus riippuu pitkälti Suomen talouden kehittymisestä. Tällä hetkellä rahoitus on turvattu, mutta työllisyyskriisin pitkittyessä se voi vaarantua. Meidän pitää saada vientiin vauhtia ja luoda uusia työpaikkoja.
Sijoittajina työeläkeyhtiöt toimivat talouden moottoreina. Investoimalla esimerkiksi asuntotuotantoon, kasvuyrityksiin ja teollisuuteen, ala voi kantaa oman osuutensa sosiaalisesta vastuustaan ja elvyttää kasvua paikallisesti.
Toimintamme painopiste on ja tulee olla suomalaisen sosiaalivakuutuksen toimeenpanossa työeläkevakuutuksen kautta. Eläkejärjestelmämme kuuluu maailman parhaimpiin ja tehokkaimpiin, ja sitä meidän tulee vaalia avoimella ja luotettavalla hallinnolla.
Henkilöstön lisäksi haluaisin kiittää luottamustoimiin valittuja henkilöitä yhtiöön eteen tehdystä työstä. Kumppaneillemme haluan osoittaa lämpimän kiitoksen menneestä vuodesta ja kaikista yhdessä jaetuista hetkistä asiakkaidemme parissa.
Turussa, huhtikuussa 2016
Jan-Erik Stenman
* Taloustutkimus Oy, Toimialakohtainen asiakastyytyväisyystutkimus 2015 ja 2014
Vuosi lukuina
Avainluvut
Avainluvut
Vakuutusmaksutulo kasvoi
4,1 %
Vakavaraisuuspääoma
616,8 milj. €
Sijoitukset
Sijoitustuotto
5,8 % 151,2 milj. €
Sijoitusjakauma
Pitkän aikavälin tuotto
5 v. 5,1 %
10 v. 4,7 %
1997→ 6,0 %
Asiakkaat
+ 90 000
asiakkaan turvana
Kuluneena vuonna Veritas huolehti noin 94 000 henkilön eläketurvan hoitamisesta
TyEL-vakuutuksia
YEL-vakuutuksia
Myönnetyt eläkkeet
2 118 kpl
Eläkkeensaajat
Maksettuja eläkkeitä ja korvauksia
463,8 milj. €
Palvelu
Veritas tarjoaa alan parasta palvelua – jo toisena perättäisenä vuotena!
Taloustutkimus Oy:n vuosittaisen toimialakohtaisen asiakastyytyväisyystutkimuksen mukaan Veritas on tarjonnut työeläkealan parasta palvelua kahtena perättäisenä vuotena, vuosina 2014 ja 2015.
Vuonna 2015 asiakaspalvelumme sai kouluarvosanan 8,29 (8,23 vuonna 2014). Saavutimme parhaimman tuloksen kaikkien mitattujen asiakaspalvelutekijöiden kohdalla. Suurimman eron toimialan keskiarvoon teimme yhteydenpidossa asiakkaisiimme (Veritas 51 / toimialan keskiarvo 8).
Hyvä tulos onkin seurausta huolellisesta kehittämistyöstä, jonka keskiössä on kaikille asiakkaille tarjottava kokonaisvaltainen ja henkilökohtainen palvelu. Hyvä palvelu on muodostunut kiinteäksi osaksi yrityskulttuuriamme.
Alan paras keskiarvo asiakastyytyväisyydessä
8,29
Vuonna 2015 Veritas arvioitiin jo toisena vuonna peräkkäin alansa parhaaksi Taloustutkimus Oy:n tekemässä toimialakohtaisessa asiakastutkimuksessa. Kaikista eläkevakuutusyhtiöistä Veritas sai asiakkailtaan parhaan kouluarvosanan 8,29.
Johtaja Stefan Strandbergin mukaan tulos perustuu moniin seikkoihin. ”Eniten tuloksessa näkyy porukkamme sitoutuminen tekemiseen. Yrityskulttuuriimme kuuluu asiakkaasta huolehtiminen.”
Kun asiakas kokee asioidensa hoituvan hyvin, hänelle välittyy myös tunne välittämisestä. Laaja osaaminen takaa hyvän palvelun.
”Panostamme paljon uusien työntekijöidemme työhönopastukseen. Uudet työntekijämme saavat henkilökohtaista ohjausta ja voivat seurata kokeneempien vakuutusneuvojiemme työskentelyä. Näin myös yrityskulttuurimme välittyy tehokkaasti.”
Veritaksen asiakaspalvelu perustuu henkilökohtaiseen kontaktiin
Toisin kuin monet muut palvelualan yritykset, Veritas ei ole ottanut käyttöön kasvotonta asiakaspalvelukeskusta. ”Vaikka se on ajan henki, omasta mielestäni käytäntö johtaa vain asiakkaan pallotteluun palvelun sisällä.”
Asiakkuudenhallintajärjestelmät ovat tarpeellisia sinänsä, mutta asiakas täytyy tuntea, jotta hänelle voidaan tarjota juuri hänen tarvitsemaansa palvelua, korostaa Strandberg. ”Ilman henkilökohtaista kontaktia se ei onnistu.”
Siksi kaikille Veritaksen asiakkaille on nimetty oma henkilökohtainen vakuutusneuvoja.
”Tämä tiivistää yhteyksiämme asiakkaaseen ja tekee vakuutusasioiden hoitamisesta helppoa. Asiakkaalla on oma vastuuhenkilö, jolle hän voi soittaa, eikä tilannetta tarvitse selittää joka kerta alusta alkaen. Näin rakennetaan keskinäistä luottamusta.”
Laaja osaaminen takaa kattavan palvelun
Veritaksen asiakaspalvelu perustuu asiakkaalle tarjottavaan kokonaispalveluun, jonka hän saa omalta vakuutusneuvojaltaan.
”Tällaisen konseptin vaatiman osaamisen kartuttaminen vaatii aikaa”, kertoo Strandberg. ”Meidän onneksemme työntekijöidemme työtyytyväisyys on korkea ja työsuhteet pitkäkestoisia, mikä on Veritakselle tunnusomaista.”
”Kun henkilöstön vaihtuvuus on suurta, asioihin syventymiseen, yhtiön arvojen omaksumiseen ja toimintakulttuurin sisäistämiseen ei ole aikaa.”
Veritaksen kokonaisvaltaista asiakaspalvelua alettiin rakentaa jo 15 vuotta sitten. ”Konseptimme on toimialalla ainutlaatuinen, ja sitä on vaikea kopioida. Prosessi on hyvin pitkä.”
”Panostuksemme kattaviin tehtävänkuviin ja laajaan osaamiseen asiakaspalvelussamme mahdollistaa kokonaisuuden ymmärtämisen ja asiakkaan auttamisen kaikissa hänen asioissaan. Taloustutkimuksen tutkimus osoittaa jälleen kerran, että juuri tätä asiakkaat arvostavat.”
Taloustutkimus selvittää joka vuosi työelämän päättäjien asiakastyytyväisyyttä toimialoittain. Veritas on vuosina 2014 ja 2015 saanut parhaimman arvosanan suomalaisista työeläkeyhtiöistä. Vuonna 2015 Veritas sijoittui ykkössijalle kaikissa mitatuissa kategorioissa.
Artikkeli on julkaistu veritas.fi:ssä 29.3.2016
Veritas lyhyesti
Veritas on kokonaan suomalaisessa omistuksessa oleva työeläkevakuutusyhtiö, jonka tavoitteena on olla yrittäjän sekä pienen ja keskisuuren yrityksen paras työeläkekumppani.
Kumppanuus kasvaa luottamuksesta. Luottamus taas rakentuu huolenpidosta ja asiakkaidemme turvan takaamisesta.
Yhdessä kumppaneidemme ja osaavan henkilöstömme kanssa olemme jo oli yli 110 vuoden ajan voineet taata asiakkaillemme alan parasta palvelua. Se on tavoitteemme myös tuleville vuosille. Tutustu Veritaksen 110-vuotiseen historiaan.
Veritas on yksi Suomen innostavimmista työpaikoista
Tutkimus- ja konsultointiyritys Corporate Spirit on listannut Veritaksen yhdeksi Suomen innostavimmaksi työpaikaksi vuonna 2015.
Tiukan kisan 16. sija perustuu Corporate Spiritin Veritakselle keväällä 2015 toteuttamaan henkilöstötutkimukseen, jossa saimme hyvän AA+-tuloksen.
Henkilöstömme työtyytyväisyys nousee selvästi yli Suomen toimihenkilönormin. Tuloksemme 73,6 pistettä kertoo sitoutumisesta ja motivaatiosta sekä korkeasta ammattiylpeydestä. Toimihenkilönormi jää 66,5 pisteeseen.
Asiakaslähtöinen arvopohja ohjaa toimintaamme
Arvomme vahva asiakaslähtöisyys, innostava yhteistyö ja ratkaisukeskeisyys kertovat siitä, millä asenteella Veritaksessa tehdään töitä.
Tilinpäätös & materiaalit
Veritas Eläkevakuutuksen tilinpäätös 2015
Selvitys hallinto- ja ohjausjärjestelmästä
Linkit
Henkilökohtainen palvelu, laaja osaaminen ja myönteinen yrityskulttuuri ovat onnistuneen asiakaskokemuksen kulmakiviä
Tutustu Veritaksen 110-vuotiseen historiaan
Sanasto