Styrelsen

Styrelsen ansvarar för att Veritas Pensionsförsäkring leds professionellt och enligt sunda verksamhetsprinciper samt att verksamheten är ändamålsenligt organiserad.

Styrelsens centrala uppgifter är att:

Som stöd för sitt arbete har styrelsen två förberedande utskott, ett utnämnings- och arvodesutskott och ett revisionsutskott.

Val av styrelsemedlemmar

Styrelsen ska enligt Veritas Pensionsförsäkrings bolagsordning bestå av minst fyra och av högst tolv medlemmar. Styrelsemedlemmarna väljs för ett kalenderår i sänder av förvaltningsrådet på rådets höstmöte. För styrelsemedlemmarna väljs minst tre och högst sex personliga suppleanter.

Av styrelsens medlemmar väljs minst en fjärdedel bland personer som arbetsgivarnas centralorganisationer föreslår och minst en fjärdedel bland dem som arbetstagarnas centralorganisationer föreslår. Försäkringstagarna och de försäkrade ska ha lika många representanter och de ska sammanlagt utgöra minst hälften av medlemsantalet i styrelsen.

Styrelsen väljer årligen på sitt första möte ordförande och vice ordförande.

Månatliga styrelsemöten

Styrelsen sammanträder i regel en gång i månaden med undantag för julimånad. År 2012 sammanträdde styrelsen 11 gånger.

Styrelsemedlemmarnas arvoden fastställs av förvaltningsrådet. År 2012 utbetalades till styrelsemedlemmarna totalt 86 960 euro i mötesarvoden. För mötesarvodena betalas inte ArPL-avgifter.

Bolaget har för styrelsens del inte förbundit sig till några pensionsarrangemang. Styrelsemedlemmarna har inte heller år 2012 beviljats lån från bolaget.

Styrelsen år 2012

Kjell Sundström, ordförande, skattmästare, ekon.mag.
Anders Dahlbäck, vice ordförande, ekonomichef, ekon.mag. (AKAVA)
Kaj-Gustaf Bergh, verkställande direktör, jur.kand., dipl.ekon. (Finlands Näringsliv EK)
Stig-Erik Herrgård, vd, dipl.ekon. (Finlands Näringsliv EK)
Eivor Huldén, enhetschef, ekon.lic.
Markus Jussila, verkställande direktör
Hannu Louhi, koncernchef, student (Finlands Näringsliv EK)
Anders Nordman, verkställande direktör, ekon.mag.
Anita Spring, organisationssekreterare, mellanskola (FFC)
Ralf Sund, chefsekonom, pol.mag. (FTFC)
Peter Wetterstein, professor, jur.dr, VH
Johan Åström, expert, jur.kand. (Finlands Näringsliv EK)

Ersättare

Piia Alvesalo, regionchef, fil.mag. (Finlands Näringsliv EK)
Olli Koski, chefsekonom, pol.mag. (FFC)
Jan Nybom, verkställande direktör, forstmästare

Se närmare uppgifter on styrelsemedlemmarna för år 2012 (pdf).

Styrelsens utskott

År 2012 hade bolagets styrelse två beredande utskott. Utnämnings- och arvodesutskottet bereder för styrelsen de utnämningsärenden som tillkommer styrelsen samt tillhörande löneförmånsärenden och övriga befattningsvillkor.

Revisionsutskottets uppgift är att behandla frågor kring bolagets ekonomiska situation, rapportering samt interna kontroll.

Sammansättningen av bägge utskotten är den samma. År 2012 hörde Kjell Sundström (ordförande), Anders Dahlbäck och Johan Åström till utskotten.